Sort sol tur marts 2019

Vi havde hørt så meget om “sort-sol-fænomenet”, at vi måtte opleve det.

Det er det fænomen, at Vadehavet besøges af millioner af stære forår og efterår, hvor de fouragerer på vej til og fra hele verden. De har så en helt særlig måde at “gå i seng på”.

Når sengetiden nærmer sig, samles de i store flokke, som laver de mest fantastiske opvisninger i formationer, inden de som på kommando slår sig ned i sivene for natten.

Det fænomen har sønderjyderne så lavet en turistattraktion ud af.

Jeg troede egentlig, at fænomenet kun er om efteråret. Det er ikke sandt, og vores guide fortalte, at forårets stæreopvisning måske ikke i antal stære helt står mål med efterårets. Til gengæld er deres show betydelig længere om foråret.

Vores opvisning stod på over næsten tre kvarter og som det kan ses på billederne på den smukkeste aftenhimmel.

Arrangementet bestod af følgende: Ankomst til Schakenborg Slotskro fredag eftermiddag. Kl. 17 blev vi samlede i en bus og kørt lidt rundt i marsklandet med en meget dygtig naturvejleder som fortæller. Vi kom lige over på den tyske side af grænsen, hvor vi gjorde holdt for showet.

Her blev vi udstyret med en sanwich og et glas hvidvin, som vi tog med hen til stedet, hvor guiden nærmest lovede, at stærene ville komme, når vi havde spist og drukket. Det skete som forudsagt.

Bagefter stod den på en meget lækker 4-retters menu på slotskroen og overnatning i et dejligt stort værelse med spa.

På turen oplevede vi virkningen af to af tidens tåbelige symbolpolitiske løsninger.

Man har jo opført et vildsvinehegn langs hele grænsen mellem Danmark og Tyskland. Ideen er, at vildsvinene så ikke kan krydse grænsen. Der er bare lige den hage ved det, at der er masser af huller i hegnet. F. eks. helt ude ved vadehavet og digerne stopper hegnet. Så vildsvinene kan bare trække derud og gå forbi. Men der er også huller de steder, hvor offentlige veje passerer.

Det virker tåbeligt!

Vi har jo også med de geniale mennesker i DF som førere fået streng grænsekontrol. Her er der så lige at sige, at ved Niebül, som vi passerede både på busturen og dagen efter på vej til og fra Noldemuseet, er der overhovedet ikke grænsebevogtning. INGEN overhovedet!

Nå –  men politikere ER jo meget kloge, så det er helt sikkert mig, der har misforstået noget.

På vejen derover slog vi lige et smut over Blåvand for at se det nye Tirpitz-museum. En god oplevelse, ligesom Nolde museet lige syd for grænsen er et besøg værd. Der var vi lørdag.

Har du lyst til at se sort sol med mere fra vores lille tur, kan de ses her: